Na ch.. nam nowa generacja??? (2013)

Hołd (2013)
24 lipca 2017

Na ch.. nam nowa generacja??? (2013)

Na ch.. nam nowa generacja???

Muszę przyznać się bez bicia, że jestem raczej starszy niż młodszy – przynajmniej wiekiem, nominalnie. Bo duchowo to raczej odbiegam od przeciętnej. I stary jestem na tyle, że pamiętam nieco generacyjnych zmian sprzętowych. Jak przez mgłę pamiętam złotą erę automatów z niezapomnianym logiem Atari. Z wiszącym gdzieś na wysokości kolan językiem oglądałem, jak mistrzowie joysticka przechodzą „Dragon’s Lair” Dona Blutha i zachwycałem się świetną grafiką. Miałem w domu super nowoczesne urządzenie, czyli 10 czarno-białych gier będących różnymi wersjami „Ponga”. I mam w pamięci tę wielką zmianę, kiedy dało się grać w domu na komputerach – najpierw z kasetami, a potem dyskietami.

Miałem to szczęście, że mój ojciec zajmował się zawodowo informatyką, więc wszelkie nowinki w taki czy inny sposób do nas docierały. Jego znajomi mieli Atarynki, Amigi, Amstrady. Ktoś inny miał Nintendo, Pegasusa czy Dreamcasta.

Pewnie byłem jedną z pierwszych osób w tym kraju, która nabywała drogą kupna konsole Sony – PSX czy PS2. Pojawienie się Xboxa przerabiałem już bardziej zawodowo wczuwając się w sytuację, widziałem bowiem zaprzęgniętą w to wszystko olbrzymią machinę marketingową.

I nie, nie piszę tego, by się chwalić. Piszę, aby pokazać tło tego, co będzie dalej.

Mam bowiem gigantyczny problem z zaakceptowanej nadchodzącej wielkimi krokami generacji konsol. Nie przemawia do mnie potrzeba rozwoju graficznego. Gry na PS3 czy X360 są i tak wypasione, realistyczne i fantastycznie wykreowane; mamy otwarte światy; zamknięte światy; szczegóły, o jakich kilkanaście lat temu marzyliśmy. Czy potrzebujemy czegoś więcej? Właśnie mam pewne wątpliwości. Przy poprzednich zmianach miałem poczucie, że porzucenie 8-bitowych obiektów czy dwuwymiarowych sprite’ów ma sens. Wejście grafiki wysokiej rozdzielczości też do mnie przemawiało. Do tego dochodził coraz lepszy dźwięk i jego pozycjonowanie. Za tym niestety szła inwestycja w telewizory czy systemy nagłośnieniowe.

Tomasz Kreczmar
Tomasz Kreczmar
Tomek Kreczmar: Organizator, dziennikarz, publicysta, manager, tłumacz, miłośnik gier, technologii i ruchomych obrazów.