Newsy luty 2016

Newsy styczeń 2016
9 sierpnia 2017
Newsy marzec 2016
9 sierpnia 2017

Newsy luty 2016

29.02.2016

Raz na cztery lata zdarza się dzień, w którym… Nie, generalnie historia ojca, który chce oderwać syna od grania w MMO nie ma nic wspólnego z datą i rokiem przestępnym. Historia z 2013 roku nabrała drugiego dna, ponieważ powstał krótkometrażowy film oparty na niej. Odłączanie od internetu, zabieranie klawiatur czy rozwalanie konsol – to wszystko przeszłość. Może lepiej nająć zabójców, którzy zabiją nasze dziecko? Póki co wirtualnych zabójców… Virtual Hitman piszę na Gadżetomanii.

27.02.2016

Dostępny jest kolejny numer magazynu Rebel Times z moim felietonem, który tym razem poświęciłem bardzo poważnej kwestii, czyli grom matematycznym:Matematyka zajmuje się grami na różne sposoby. Analizuje choćby kombinacje w szachach lub też tworzy skomplikowaną teorię stojącą za samotnikiem czy fan-tan. Za sprawą domina można też zaprezentować choćby poprawność słynnego twierdzenia Pitagorasa.

26.02.2016

W Polsce cyberpunk to nieco przeszczepiona konwencja, bo w latach 80. XX wieku mieliśmy nieco inne rzeczy na głowie niż mieszkańcy USA czy Japonii. Niemniej gatunek w naszym kraju jest popularny, a co więcej, zaraz zrodzi on aż dwie gry wideo – Cyberpunk 2077 oraz Ruiner. Warto zatem przyjrzeć się czym cyberpunk po polsku jest lub może być, o czym piszę na portalu Gadżetomania (artykuł stał się drugim najbardziej poczytnym tekstem na portalu w tygodniu jego publikacji). Esencję cyberpunku stanowi zasada futurystów: „3M – Miasto, Masa, Maszyna”. Dlatego też akcja opowieści tego gatunku rozgrywa się w przeludnionych molochach-metropoliach (Miasto), pośród stechnicyzowanego, dekadenckiego społeczeństwa (Masa), w którym narkotyki i cyberwszczepy są na porządku dziennym. Maszyna to cyberprzestrzeń, czyli wirtualną rzeczywistość informatyczną połączonych komputerów i innych urządzeń.

20.02.2016

Drugi felieton z docelowo znacznie większego cyklu, jaki piszę dla Polygamii.pl. W „Nie dzielmy gry na czworo” próbuję pokazać gry jako rodzaj konglomeratu wielu elementów, bo są przecież gry na poważnie, i te dla dzieci. Wykorzystujące komputery, urządzenia mobilne czy planszę: Kiedy byłem młodym człowiekiem, miałem do dyspozycji książki, półtora kanału TV, kilka planszówek na krzyż i Ponga. Współczesne dzieci rozrywek mają znacznie więcej, ale i tak najchętniej wybierają gry. I bardzo dobrze!

19.02.2016

_Magazyn.allegro publikuje kolejny artykuł, do którego powstania się przyczyniłem. Jest to zbiór „polecanek” z cyklu jaki film fantasy warto obejrzeć. Zebrałem wskazówki m.in. od Marcin Blacha, Michał Gołkowski, Jerzy Rzymowski oraz (niestety już nieżyjący) Maciej Sabat: Istnieje świat fantasy poza „Władcą Pierścieni”. Rzecz jasna, to najpopularniejsza seria, zarówno książkowa, jak i filmowa, tego gatunku, ale jeśli kogoś wciągnął Tolkienowski świat, to powinien poznać i inne historie.

18.02.2016

Kolejny wideofelieton na portalu komórkomania.pl, w którym staram się pokazać, co można zrobić z wiekowym telefonem: Stare nie zawsze znaczy jare. A raczej: te bardzo stare bywa bardzo dużo warte. Ale to nieco młodsze – taka komórka poprzedniej generacji? Rzecz jasna można poczekać, aż zrobi się z niej obiekt muzealny. Albo użyć do czegoś praktycznego, choćby do wbijania gwoździ. Niemniej stare komórki – te z epoki pre-androidowej i pra-iosowej – mogą okazać się jeszcze naprawdę przydatne. Do czego?

09.02.2016

Wideofelieton na komórkomania.pl, tym razem poświęcony pięciu najlepszym smartbandom roku 2015: Wydawało się, że ze smartwatchami było trudno – wybranie pięciu najlepszych z 2015 roku zakrawało na pracę przynajmniej Syzyfową. Smartbandy okazały się jednakże jeszcze większym wyzwaniem. Jak wskazać te pięć, które zrobiły największe wrażenie? Czy brać pod uwagę użyteczność? A może stosunek ceny do jakości? Wytrzymałość? Wygląd? Cóż, spróbowałem połączyć to wszystko i dodać to, co poprzednio – czyli wady. Innymi słowy, doceniałem nie tylko zalety, ale również brak istotnych wad. Omijałem oczywistości, jak wodoszczelność czy typowe sensory. Oto pięć smartbandów 2015 roku, które zrobiły na mnie największe wrażenie… >

05.02.2016

W przededniu pierwszego dnia pierwszej sesji egzaminacyjnej moich nowych studiów (przypominam: informatyka na PJATK) ukazuje się druga część filmowego cyklu przygotowywanego przeze mnie na potrzeby portalu gadżetomania.pl. Ta seria webdoc opowiada o technologicznych bohaterach drugiego planu… Pierwszą poświęciliśmy Sosowi Sosowskiemu (twórcy gier niezależnych). Druga zaś opowiada historię Scorpika, jednego z najsłynniejszych polskich kompozytorów muzyki growej i nie tylko.

Tomasz Kreczmar
Tomasz Kreczmar
Tomek Kreczmar: Organizator, dziennikarz, publicysta, manager, tłumacz, miłośnik gier, technologii i ruchomych obrazów.